Ta hjälp av vår kundservice

Ta hjälp av vår hjälpsamma kundservice, oavsett om du stöttt på problem eller om du bara har en allmän fråga.

All bokning sker via vårt smarta formulär

Professionell Service

Snabb & Smidig hjälp

Kontakta oss

Bokning

Läs om hur du bokar, bokar av eller ändrar ett arbete.

Återkommande avloppsstopp

Läs om hur du går tillväga om ditt avloppsstopp återkommit efter vårt besök.

Priser och Betalning

Läs om våra priser samt vad vi har för betalningsalternativ.

Garantier och försäkringar

Läs om våra garantier och försäkringar.

Vart vi finns

Läs om vart vi finns och om vi kan hjälpa dig med dina bekymmer.

Reklamation & Klagomål

Läs om hur du gör en reklamtion om det är något du inte är nöjd med.

Tips & Råd

Här ger vi dig lite tips om hur man te.x kan förebygga avloppsstopp.

Kontaktuppgifter

Läs om hur du kontaktar oss vid andra frågor eller akuta ärenden.

Kontaktuppgifter

Läs om hur du kontaktar oss vid andra frågor eller akuta ärenden.

Bokning

Hur bokar jag en spolning?

All bokning sker enkelt via vårt bokningsformulär på hemsidan. Där väljer du önskad tjänst, datum och tid. Klick här för bokning.

Hur vet jag om ni finns i mitt område?

I bokningsformuläret anger du din adress och ser direkt om vi finns tillgängliga i ditt område.

Hur snabbt kan ni komma?

Tillgängliga tider syns direkt i bokningsformuläret. För akuta ärenden visar vi de snabbaste alternativen.

Kan jag boka en tid längre fram?

Absolut! Välj det datum som passar dig bäst direkt i kalendern i bokningsformuläret.

Hur bokar jag akut hjälp?

Alla arbeten bokas via vårat formlär, även dem akuta arbeterna.

Kan jag ändra eller avboka min bokning?

Ja, du kan ändra eller avboka via länken i din bokningsbekräftelse. Tänk på att avbokning bör ske minst 24 timmar innan bokad tid för att undvika avgift.

Får jag en bekräftelse på min bokning?

Ja, en bokningsbekräftelse skickas automatiskt till din e-post direkt efter att du slutfört din bokning.

Måste jag vara hemma vid bokningen?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Vad behöver jag förbereda innan ni kommer?

Se gärna till att området runt avloppet eller brunnen är lättillgängligt. Plocka bort eventuella föremål som står i vägen, så att vi snabbt kan påbörja arbetet när vi kommer.

Behöver ni min fastighetsbeteckning?

Ja, det stämmer att vi behöver din fastighetsbeteckning gällande ROT-avdrag. Vi får dock själva fram denna med hjälp av adressen.

Har jag rätt till ROT-avdrag?

För att få rätt till ROT-avdrag finns det vissa krav, läs mer om detta hos Skatteverket

Täcks stopp i avlopp av hemförsäkringen?

Nej, dessvärre täcks inte avloppsspolning av hemförsäkringen.

Kan jag boka arbete som företag eller förening

Ja, du kan alltid maila in din bokning om du vill boka arbete som företag eller förening.

Annan fråga i ämnet?

13 + 15 =

Priser och Betalning

Hur ser jag era priser?

Alla priser visas direkt i vårt bokningsformulär på hemsidan. Där ser du priset för vald tjänst innan du bekräftar din bokning.

Ingår moms i era priser?

Ja, alla våra priser är inklusive moms för privatpersoner. Företagskunder och BRF ser priser exklusive moms i bokningsflödet.

Tillkommer några dolda avgifter?

Nej, alla kostnader visas tydligt i bokningsformuläret innan du slutför bokningen. Eventuella tillägg (t.ex. jouravgifter) syns direkt vid bokning. Fakturavgift kan tillkomma.

Kostar det extra för akuta ärenden?

Ja, vid akuta jobb tillkommer en jouravgift. Den visas i bokningsformuläret innan du bekräftar bokningen.

Har ni tillägg för kvällar och helger?

Ja, vid bokningar utanför ordinarie arbetstid tillkommer ett kvälls- eller helgtillägg. Exakt belopp visas i bokningsformuläret.

Hur kan jag betala?

Vi erbjuder flera säkra betalningsalternativ:

  • Kortbetalning (vid bokning)
  • Faktura 15 dagar.
  • Delbetalning via Klarna
När får jag fakturan?

Fakturan skickas via e-post inom  7 arbetsdagar efter att arbetet är slutfört.

Måste jag betala vid bokningstillfället?

Nej, betalning sker efter att arbetet är utfört, om inte annat avtalats. 

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Vid utebliven betalning skickas en påminnelse. Om betalningen uteblir kan ärendet skickas till inkasso eller kronofigden enligt våra betalningsvillkor.

Är betalningen säker på er hemsida?

Ja, vi använder krypterade betalningslösningar och följer gällande regler för datasäkerhet och personuppgiftshantering.

Annan fråga i ämnet?

4 + 3 =

Vart vi finns

Hur vet jag om ni finns i mitt område?

Du kan enkelt kontrollera detta genom att fylla i din adress i vårt bokningsformulär. Om vi täcker ditt område visas lediga tider och tillgängliga tjänster direkt.

Finns det skillnad i pris beroende på ort?

Priset kan variera beroende på avstånd och eventuell restid. Eventuella tillägg för restid visas tydligt i bokningsformuläret när du anger din adress.

Hur snabbt kan ni vara på plats i min ort?

Tillgängliga tider varierar beroende på ort och beläggning. Vårt bokningsformulär visar alltid de snabbaste alternativen för din adress.

Är akut hjälp tillgänglig i alla områden?

Akut hjälp erbjuds i våra primära täckningsområden. I vissa mer avlägsna orter kan tillgången till akut hjälp variera. Detta ser du direkt i bokningsformuläret.

Annan fråga i ämnet?

9 + 15 =

Tips & Råd

Hur ofta bör jag spola avloppet för att undvika stopp?

Vi rekommenderar en förebyggande spolning av avloppen vart tredje till femte år, beroende på hur mycket systemet används och fastighetens ålder.

Vilka tecken tyder på att avloppet behöver spolas?

Håll utkik efter dessa varningstecken:

  • Vattnet rinner långsamt ner i avloppet
  • Dålig lukt från avlopp eller golvbrunn
  • Bubblande ljud från rören
  • Upprepade stopp trots rensning
Hur kan jag själv förebygga stopp i avloppet?
  • Använd sil i diskhon för att fånga upp matrester
  • Undvik att hälla fett och olja i avloppet
  • Rensa vattenlåset regelbundet
  • Spola med hett vatten då och då för att lösa upp fettavlagringar
Vad ska jag absolut inte spola ner i avloppet?

Undvik att spola ner följande:

  • Fett och matrester
  • Hår och bomull
  • Blöjor, våtservetter och bindor
  • Kemikalier och färg
Vad gör jag om det luktar illa från avloppet?
  • Börja med att rensa vattenlåset
  • Spola med hett vatten och eventuellt lite bikarbonat och ättika
  • Om lukten kvarstår kan det vara tecken på beläggningar längre ner i rören – då kan en spolning behövas. Boka tid nu.
Kan mina avlopp frysa på vintern?

Ja, avlopp som är dåligt isolerade kan frysa. För att förebygga detta:

  • Se till att avloppsrör i ouppvärmda utrymmen är välisolerade
  • Håll en jämn inomhustemperatur
  • Använd rören regelbundet för att hålla dem varma
Hur rensar jag ett vattenlås själv?
  • Placera en hink under vattenlåset
  • Skruva försiktigt loss det
  • Rengör och spola rent innan du sätter tillbaka det
  • Kontrollera att packningarna sitter rätt för att undvika läckage
Är kemiska propplösare skadliga för avloppet?

Ja, starka kemikalier kan skada rören och är skadliga för miljön. Använd istället hett vatten, bikarbonat och ättika eller anlita en spoltekniker vid större stopp. Boka tid idag.

Varför rinner vattnet långsamt trots att det inte är stopp?

Det kan bero på avlagringar i rören eller dålig ventilation i avloppssystemet. En spolning eller inspektion kan lösa problemet.

När är det dags för en kamerainspektion?
  • Vid återkommande stopp trots spolning
  • Om du misstänker skador, sprickor eller rotintrång
  • Inför större renoveringar eller försäljning av fastighet
Kan jag använda högtryckstvätt för att rensa avloppet själv?

Nej, det rekommenderas inte. Felaktig användning kan skada rören och förvärra problemet. Professionella spolbilar använder specialanpassad utrustning.

Hur håller jag golvbrunnar och vattenlås fräscha?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

När bör jag kontakta en rörtekniker istället för att lösa problemet själv?
  • Om avloppet är helt blockerat
  • Vid återkommande stopp
  • Om du märker vattenskador runt avloppet
  • Vid misstanke om skador längre ner i avloppssystemet

Annan fråga i ämnet?

1 + 2 =

Garantier och försäkringar

Har ni garanti på era utförda arbeten?

Ja, vi erbjuder garanti på våra tjänster enligt de villkor som anges i våra bokningsvillkor. Garantin omfattar specifika situationer och anges tydligt i villkoren.

Vad täcker garantin?

Garantin gäller för fel och brister som direkt kan kopplas till det arbete vi utfört, enligt våra bokningsvillkor. Den täcker inte fel orsakade av:

  • Felaktig användning eller hantering av avloppssystemet
  • Yttre påverkan som exempelvis rotintrång eller översvämningar
  • Brister som uppstår efter utfört arbete på grund av nya föremål eller avlagringar
Är era tjänster försäkrade?

Ja, alla våra arbeten är täckta av en fullständig företagsförsäkring. Denna täcker skador som kan uppstå i samband med arbetet och inkluderar ansvarsförsäkring vid olyckor eller oavsiktliga skador.

Vad händer om mitt hem skadas under arbetet?

Om skador uppstår på grund av vårt arbete täcker vår företagsförsäkring kostnaden för reparationer. Vi dokumenterar skadan och hjälper dig i eventuell kontakt med försäkringsbolaget.

Gäller garantin även om jag använt ROT-avdrag?

Ja, garantin påverkas inte av ROT-avdrag. Villkoren är desamma oavsett om du använt ROT eller betalat hela beloppet själv.

Täcks vattenskador av min hemförsäkring?

Vattenskador orsakade av avlopp täcks ofta av hemförsäkringen, men exakta villkor varierar mellan försäkringsbolag. Vi hjälper gärna till med dokumentation för ditt försäkringsärende.

Erbjuder ni någon extra försäkring eller trygghetsgaranti?

Vi erbjuder ingen separat trygghetsförsäkring, men alla arbeten omfattas av vår företagsförsäkring och våra allmänna villkor.

Annan fråga i ämnet?

13 + 6 =

Reklamation & Klagomål

Hur gör jag för att reklamera ett arbete?

Om du är missnöjd med ett utfört arbete eller upplever ett problem, följ dessa steg:

  1. Fyll i vårt reklamationsformulär på hemsidan eller skicka ett mail till info@rorhjalpen.se.
  2. Beskriv problemet och ange datum för när arbetet utfördes.
  3. Bifoga eventuella bilder eller dokumentation som förtydligar ärendet.
  4. Vi återkopplar till dig via mail inom 2 arbetsdagar.

Klicka här för att fylla i formuläret

Hur lång tid har jag på mig att reklamera?

Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vi rekommenderar att du kontaktar oss så snart som möjligt för snabb hantering.

Vad händer efter att jag skickat in en reklamation?

När vi mottagit din reklamation:

  • Vi bekräftar mottagandet inom 2 arbetsdagar.
  • Ärendet granskas av våra tekniker.
  • Om reklamationen godkänns återkopplar vi med nästa steg för åtgärd.
  • Om reklamationen inte godkänns får du en skriftlig förklaring och vi kan ge dig en offert för eventuella vidare åtgärder.
Vilka ärenden täcks av reklamationsrätten?

Reklamationen gäller om:

  • Felet är direkt kopplat till det arbete vi utfört.
  • Problemet beror på bristfälligt utfört arbete enligt våra bokningsvillkor.

    Reklamationen gäller inte vid:

    • Felaktig användning av avloppet efter vårt arbete
    • Problem orsakade av yttre faktorer (exempelvis översvämningar eller rotintrång)
    • Nya stopp som inte är relaterade till det ursprungliga ärendet
Vad händer om reklamationen avslås?

Om reklamationen inte godkänns skickar vi ett skriftligt besked med förklaringar. Du får möjlighet att beställa ytterligare åtgärder till ordinarie taxa om du önskar.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med hanteringen av min reklamation?

Om du inte är nöjd med vår hantering kan du:

  1. Skicka en skriftlig begäran om omprövning till oss via mail eller formulär.
  2. Om vi inte når en lösning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för oberoende prövning.
Finns det ett formulär för reklamation och klagomål?

Ja, vi erbjuder ett reklamationsformulär på vår hemsida där du enkelt kan beskriva problemet och bifoga bilder.

Kan jag lämna andra klagomål än reklamationer?

Ja, för allmänna klagomål om exempelvis kundservice, fakturor eller bemötande använder du samma kontaktvägar:

  • Fyll i formuläret på hemsidan

Vi återkopplar inom 2 arbetsdagar.

Annan fråga i ämnet?

12 + 7 =

Återkommande Avloppsstopp

Jag har fått stopp igen efter utfört arbete – vad gör jag?

Om stoppet återkommer efter att vi varit på plats rekommenderar vi följande:

  1. Kontakta oss direkt via det svarsmail du fick i samband med bokningsbekräftelsen eller skicka ett nytt mail till info@rorhjalpen.se.
  2. Ange adress och ort där arbetet utfördes.
  3. Beskriv kortfattat om problemet är samma som tidigare eller om något nytt uppstått.
Täcks detta av garanti eller måste jag betala igen?

Vi följer våra bokningsvillkor vid alla reklamationer och återbesök. Om problemet är direkt relaterat till det tidigare arbetet och omfattas av villkoren kan vi återkomma utan extra kostnad. Om det däremot är ett nytt problem eller orsakat av andra faktorer gäller ordinarie taxa.

Hur bokar jag ett återbesök?
  • Svara på mailet du fick i samband med bokningen om du föredrar det.
  • Skicka ett mail till info@rorhjalpen.se och ange din adress och ort.
  • Ange om du vill boka en tid direkt eller bara ha rådgivning.
Vad gör jag om det är akut?

Om situationen är akut kan du:

  • Ringa oss direkt på numret som finns i din bokningsbekräftelse.
  • Alternativt, skicka ett mail till info@rorhjalpen.se och märk det med “AKUT” i ämnesraden.

Vi prioriterar akuta ärenden och försöker vara på plats så snart som möjligt.

Behövs kamerainspektion vid återkommande stopp?

I vissa fall kan en kamerainspektion vara nödvändig för att identifiera underliggande problem som inte syns vid spolning, exempelvis:

  • Sprickor eller skador på rören
  • Felaktig lutning i avloppssystemet
  • Rötter eller främmande föremål som trängt in i rören
Vad händer om problemet är ett nytt fel?

Om felsökningen visar att det rör sig om ett nytt problem, som inte är relaterat till tidigare arbete, erbjuder vi en lösning till ordinarie taxa. 

Är det vanligt med återkommande stopp?

Återkommande stopp kan inträffa om det finns:

  • Skador eller sprickor i rören
  • Felaktig lutning på avloppssystemet
  • Rotintrång eller främmande föremål i avloppsledningarna

Vid dessa fall rekommenderar vi en kamerainspektion för att kartlägga problemet.

Vad händer om felet inte kan åtgärdas direkt vid återbesöket?

Om vi upptäcker större skador eller fel som kräver vidare åtgärder, informerar vi dig om nästa steg och ger ett kostnadsförslag för det fortsatta arbetet.

Vilka kontaktvägar kan jag använda?
  • För återbesök och frågor:
    → Maila oss på info@rorhjalpen.se eller svara på bokningsbekräftelsen.
  • Vid akuta problem:
    → Ring oss på numret som finns i din bokningsbekräftelse.

Annan fråga i ämnet?

2 + 14 =

Kontaktuppgifter

Hur kontaktar jag er vid vanliga ärenden?

För bokningar, frågor och allmänna ärenden kan du kontakta oss via:

Vi återkopplar vanligtvis inom 2 arbetsdagar.

Vad gör jag vid akuta ärenden?

Vid akuta avloppsproblem:

  • Ring oss direkt på numret som finns i din bokningsbekräftelse.
  • Har du inte bokat tidigare? Kontakta oss via info@rorhjalpen.se och märk mailet med “AKUT” i ämnesraden.

Vi försöker alltid ge akuta ärenden högsta prioritet.

Kan jag svara på min bokningsbekräftelse vid frågor?

Ja, du kan alltid svara direkt på det mail som skickades med bokningsbekräftelsen för att:

  • Ställa frågor
  • Ändra eller avboka en tid
  • Rapportera återkommande stopp eller andra problem
Vad behöver jag ange vid kontakt?

För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt, ange alltid:

  • Adress och ort där arbetet utförts eller ska utföras
  • En kort beskrivning av ditt ärende (t.ex. ny bokning, återkommande stopp, offertförfrågan)
Vad gör jag om jag inte hittar mitt bokningsmail?

Om du inte hittar din bokningsbekräftelse:

  1. Sök i inkorgen och skräpposten efter mail från info@rorhjalpen.se.
  2. Om du inte hittar det, maila oss med din adress och ort så hjälper vi dig att hitta bokningen.

Annan fråga i ämnet?

2 + 9 =

Genom att använda våra formulär godkänner du att vi lagrar och bearbetar dina uppgifter.